239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Behöver du hjälp?
Post Reply
se103060
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2012, 14:41

239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by se103060 »

Fick precis ett mail ifrån min Qnap 239 PRO II Turbo som säger: Warning - RAID device in degraded mode.
När jag tittar på burken så lyser övre disklampan fast rött o den undre orange (blinkar till ibland).
Strömbrytarlampan blinkar rött (1/2 sek).

Systemet är 3.6.1 build 0302
Burken har 2 st 1.5 TB diskar o har rullat sen 2012-03-06 som Time Machine mot en MacBook Pro.
När jag försöker gå in på den med http://10.0.1.10:8080/cgi-bin/html/login.html får jag "...kan inte ansluta..."

I bruksen står - 13.3 Disk Failure or Malfunction
When you encounter disk malfunction or failure, please do the following:
1. Record the malfunction status or error messages shown in Event Logs. - men jag kommer inte in... :oops:
2. Stop using the failed NAS and turn off the server.
3. Contact your dealer or technical support.

Är det bara att stänga ned - eller... ? Den står o jobbar för fullt just nu med disk 2...
se103060
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2012, 14:41

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by se103060 »

Jag ber att få koorigera: (LED indicators: HDD1, HDD2, LAN, eSATA)

När jag tittar på burken så lyser HDD1 fast grön och HDD2 fast rött o LAN orange (blinkar till ibland). eSATA är släckt.
Strömbrytarlampan blinkar rött (1/2 sek).

:roll: /Sn
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by P3R »

Enligt hårdvaruhandboken kan du också stänga av den genom att trycka på strömbrytarknappen i 2-4 sekunder (men inte så länge som 5 sekunder).
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
se103060
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2012, 14:41

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by se103060 »

Tack - jag gjorde så oxå - NAS stängde ner i god ordning.
Jag startade sedan om och den bootade o började jobba med båda diskarna, men efter en god stund blev HDD2 röd igen...

Och fortfarande:
När jag försöker gå in på NAS med http://10.0.1.10:8080/cgi-bin/html/login.html får jag "...kan inte ansluta..."
Vad kan detta bero på ?

Kan jag göra nåt mer (sätta i en ny HDD2) eller ska den till service ??

Det verkar som den fortsätter att jobba ok med HDD1 !! ???
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by P3R »

se103060 wrote:Jag startade sedan om och den bootade o började jobba med båda diskarna, men efter en god stund blev HDD2 röd igen...
Ja då torde det vara fastställt att disk 2 är bortom all räddning.
När jag försöker gå in på NAS med http://10.0.1.10:8080/cgi-bin/html/login.html får jag "...kan inte ansluta..."
Det kan vara relaterat till detta (men skall normalt inte vara det) eller något annat problem, omöjligt för mig att avgöra.
Kan jag göra nåt mer (sätta i en ny HDD2) eller ska den till service ??
Jag ser inget i det du berättar som tyder på att du skulle behöva skicka in Qnap:en.
Det verkar som den fortsätter att jobba ok med HDD1 !! ???
Ja poängen med RAID 1 (spegling) är att den skall kunna jobba vidare med bara en disk och att när man ersätter den trasiga disken så skall den återställa sig automatiskt. Det som är oroande är ju dock att du inte kan logga in. Du har två alternativ:
  • Följ instruktionerna du återgav tidigare och kontakta Qnap support för att få assistans med att gå vidare.
  • Byt ut disken blint utan att kunna logga in och hoppas att återuppbyggnaden fungerar som den skall (instruktionerna för ett hot-swap-byte av en disk finns i hårdvaruhandboken jag länkade till tidigare, det är viktigt att vänta en stund mellan det att disken dras ut och den nya sätts in).
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
se103060
Posts: 4
Joined: 16 Nov 2012, 14:41

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by se103060 »

Mycket TACK för utförligt svar...

Tydligen är HDD2 (Seagate Barracuda 2000GB, drifttid ca 1 år) inte frisk...
Har startat om några gånger samt dragit ut o satt in dsken men efter några minuter kommer samma röda lampa på HDD2.

Däremot var det inget problem med inloggningen när jag väl kollat att min DNS i Airporten bytt adress till 10.0.1.4.
Här funkar allt som det ska. Jag passade på att uppgradera systemet o det gick helt OK.

Så min sista fråga - kör nu Qnap vidare på en hårddisk som vanligt o enda nackdelen är att det för tillfället inte finns nån spegeldisk (RAID1) ?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: 239 PRO II Turbo - Warning - degraded mode

Post by P3R »

se103060 wrote:Så min sista fråga - kör nu Qnap vidare på en hårddisk som vanligt o enda nackdelen är att det för tillfället inte finns nån spegeldisk (RAID1) ?
Nu är det väl inte "som vanligt" med bara en disk ;) men visst, så länge disk 1 fungerar skall NAS:en gå att använda. Risken för att även disk 1 skall stöta på ett problem ökar dock ju mer du använder den så jag rekommenderar dig att skaffa en ny disk så snart det är möjligt.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply