Några problem

Behöver du hjälp?
Post Reply
simbar
Posts: 2
Joined: 25 Nov 2012, 15:40

Några problem

Post by simbar »

Hej!

Jag har en TS-210 och vill gärna har hjälp med några problem jag har! Jag är inte super teknisk begåvad och kan inte linux. Men förhoppningsvis någon kan hjälpa mig via denna forum eller teamviewer?

Firmware Update
Current firmware version: 3.5.1 Build 1002T och den vill inte uppdatera till 3.8.0 Build1114T via live eller .img manuellt. Jag har försökt med allt och kan inte få den att funkar. Finns där ngt särskilt sätt att uppdatera om man har inte gjort det för ett tag?


Multimedia Station
Jag har aktiverat och portforward min router enligt instruktioner (Thomson via Telia) och även kollat Auto Router Configuration på min NAS och allt verkar var ok. Men jag få en error HTTP 500 meddelande när jag försöker koppla mig till den 192.xxx.x.xx:xx addressen. Jag har ingen aning varför!

WDTV Live
Jag även har en sådant och den hittar inte min Nas på hemma nätverk. jag har (tror) jag gjort alla åtärder - men om någon har erfarenhet av detta skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp!


Tack!
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Några problem

Post by P3R »

simbar wrote:Men förhoppningsvis någon kan hjälpa mig via denna forum eller teamviewer?
I det här forumet hjälper vi användare varandra efter bästa förmåga med glada tillrop och Qnap är inte aktiva här.

Om du vill ha hjälp med handpåläggning via Teamviewer måste du kontakta Qnap support.
Firmware Update
Current firmware version: 3.5.1 Build 1002T och den vill inte uppdatera till 3.8.0 Build1114T via live eller .img manuellt. Jag har försökt med allt och kan inte få den att funkar. Finns där ngt särskilt sätt att uppdatera om man har inte gjort det för ett tag?
På det internationella forumet rekommenderas alltid att man installerar manuellt eftersom du då kan se vad som går fel.

Jag stänger alltid av realtidsuppdateringen direkt efter installation då min erfarenhet är att den krånglar alldeles för ofta.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Diquito
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2012, 17:04

Re: Några problem

Post by Diquito »

Jag har hittills aldrig haft problem med min automatiska uppdatering... kanske ska ta i trä och spotta över axeln :lol:
simbar wrote: Firmware Update
Current firmware version: 3.5.1 Build 1002T och den vill inte uppdatera till 3.8.0 Build1114T via live eller .img manuellt. Jag har försökt med allt och kan inte få den att funkar. Finns där ngt särskilt sätt att uppdatera om man har inte gjort det för ett tag?
Här tror jag att du ska följa P3R råd... om varken manuell eller automatisk uppdatering funkar är det nåt som inte står rätt till.. och då är det bra att kontakta supporten.
simbar wrote:Hej!
Multimedia Station
Jag har aktiverat och portforward min router enligt instruktioner (Thomson via Telia) och även kollat Auto Router Configuration på min NAS och allt verkar var ok. Men jag få en error HTTP 500 meddelande när jag försöker koppla mig till den 192.xxx.x.xx:xx addressen. Jag har ingen aning varför!
Denna är inte så lätt att svara på i och med att du inte ger så mycket information om hur uppsättningen ser ut... det finns lite saker jag reagerar på i din post:
  • Adressen du ger som börjar med 192.xxx.xxx.xxx är en privat adress och du kommer inte att kunna komma åt den från nätet. I och med att du nämner "Port-forwarding" så antar jag att det är från Internet du vill komma åt server.
    Testa först med att försöka komma åt server i den lokala nätet.. och du får samma meddelande så är det nåt på server som inte är rätt inställt. Kommer du åt den lokalt men inte från nätet då är det routern som inte är rätt inställd.
Detta är nog mitt bidrag till din post.. meddela gärna hur det gått eller om något nytt dykt upp.. det kanske ger lite mer kött på bena för att kunna hjälpa.
simbar
Posts: 2
Joined: 25 Nov 2012, 15:40

Re: Några problem

Post by simbar »

Tack för er svar..

Jag har lyckats att få igång mediastation och WDTV - både var en konfigueringsfel från min sida .........så klart.

Jag har tyvärr fortfarande problem med uppdateringen, oavsett om jag försöker manuellt eller live :roll: Jag kommer förmodligen gör en till back up och sen ta kontakt med supporten tror jag.
Post Reply