Vilka mappar ska jag använda?

Allt angående installation av en QNAP NAS
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Vilka mappar ska jag använda?

Post by liseberg »

Jag har köpt en Qnap TS-212, och anslutit den till min dator. Det finns sju mappar som heter följande:

Download
Public
Web
Multimedia
Recordings
Network Recycle Bin 1
Usb

Spelar det någon roll vilken av dessa mappar jag väljer för att lagra mina filer i?

Dessutom funderar jag på varför jag bara har 1,78 TB tillgängligt, trots att hårddiskarna är på 2 TB.
Vart har de resterande 220 GB tagit vägen?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by P3R »

liseberg wrote:Spelar det någon roll vilken av dessa mappar jag väljer för att lagra mina filer i?
De flesta av de fördefinierade delningsnamnen har speciella funktioner och om du inte har goda skäl bör du därför undvika dem till du inser att du verkligen borde lagra dina filer där.

Det enklaste är att lägga dina filer i Public. Om du kommer på att du behöver flytta något är det lätt gjort senare.

Vartefter du kommer på hur du vill använda din NAS kan du möjligen behöva justera rättigheterna då Public standardmässigt är åtkomligt för alla i nätverket.
Dessutom funderar jag på varför jag bara har 1,78 TB tillgängligt, trots att hårddiskarna är på 2 TB.
Vart har de resterande 220 GB tagit vägen?
För att slippa skriva förklaringen själv väljer jag att länka till en av de många som finns på nätet.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by liseberg »

Tack för dina svar, P3R. De var till stor hjälp.
Då ska jag alltså lägga mina filer i Public-mappen. Men, eftersom den är tillgänglig för alla, hur gör jag då med filer som ska vara privata? Kan jag skapa en separat mapp inuti public-mappen och lösenordsskydda? Eller hur gör jag med filer som inte alla ska kunna komma åt?

Sedan en fråga som kanske är för dum att ställas, men jag ställer den i alla fall:
Hur stänger man av sin Qnap? Jag har både provat med att trycka på den översta knappen och den nedersta knappen. Men den stängde inte av sig. Till slut fick jag göra en "norsk avstängning" (dra ur stickproppen).
Men hur ska man egentligen göra för att stänga av den?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by P3R »

liseberg wrote:Men, eftersom den är tillgänglig för alla, hur gör jag då med filer som ska vara privata? Kan jag skapa en separat mapp inuti public-mappen och lösenordsskydda?
Nej, lösenordsskydd går bara att ha för delningsnamnen (Download, Public, web o.s.v.) men standardmässigt går det att komma åt just Public utan en inloggning.
Eller hur gör jag med filer som inte alla ska kunna komma åt?
Det beror på vad du menar med "alla". Om det betyder alla användare UTANFÖR ditt lokala nätverk så är NAS:en normalt sett redan skyddad om du inte öppnat upp din router för tillgång utifrån internet. Om du med "alla" däremot även menar andra familjemedlemmar som är inne på ditt nätverk så blir det lite mer komplicerat då du aktivt måste administrera rättigheterna för olika användare NAS:en.

All säkerhet i NAS:en är uppbyggt kring den identitet man loggar in med. Eftersom just Public är inställd för åtkomst utan inloggning så bör man ta bort det genom att i folderättigheterna för delningsnamnet Public (under Åtkomstinställningar, Dela katalog) sätta Gäståtkomsträttighet till Åtkomst nekad.

Därefter kan man genom användarnamnet styra tillgången till data inom ett delningsnamn (Public t.ex.) eller bli mer avancerad och sätta olika rättigheter på mappnivå under delningsnamnet.
Jag har både provat med att trycka på den översta knappen och den nedersta knappen. Men den stängde inte av sig. Till slut fick jag göra en "norsk avstängning" (dra ur stickproppen).
Till att börja med måste du börja läsa i dokumentationen i stället för att chansa när du vill göra något. Om din NAS skall lagra dina data är det ingen bra idé att göra saker som riskerar att skada dessa data.
Men hur ska man egentligen göra för att stänga av den?
Du skall använda knappen Avstängning under Systemadministration, Strömhantering på administrationssidan.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by liseberg »

liseberg wrote: Men hur ska man egentligen göra för att stänga av den?
P3R wrote: Du skall använda knappen Avstängning under Systemadministration, Strömhantering på administrationssidan.
Betyder det att man är tvungen att starta datorn, och gå in i ett särskilt program för att kunna stänga av NAS:en?
Går det alltså inte att stänga av den direkt, genom att trycka på en knapp på själva NAS:en?
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by T-bird »

Håll in powerknappen 1.5 sekunder, alla tjänster avslutas då normalt och NASen stängs ned normal
Håller du in den mer än 5 sekunder så sker en forcerad avstängning, ungefär som att rycka strömmen (inte att rekommendera)

http://docs.qnap.com/nas/en/index.html? ... server.htm
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by P3R »

liseberg wrote:Betyder det att man är tvungen att starta datorn, och gå in i ett särskilt program för att kunna stänga av NAS:en?
  • Eller så kan du ju stänga av NAS:en innan du stänger av datorn. Då slipper du starta upp datorn igen bara för detta.
  • Eller så använder du tidsstyrningen, som gör att den kan slå av och på sig själv vid förutbestämda tider (som kan vara olika på olika dagar). Till exempel kan man tänka sig ett schema som på vardagar slår på den klockan 18.00 och av 22.00 men på helger slår på klockan 10.00 och stänger av 23.00, eller något som passar dina vaor bättre.
  • Eller så kan du låta den gå dygnet om som många av oss gör. Den drar enligt specifikationen bara 6-13 W, ungefär som en lågenergilampa. Även om NAS:en tål att stängas av och på dagligen så är det bättre för elektroniken att alltid vara på.
En NAS är i själva verket en dator med ett operativsystem och ett filsystem som bör avslutas korrekt för att må bra. För att denna liknelse skall fungera hoppas jag förstås att du inte bara drar ur strömsladden till din dator när du jobbast klart med den... ;)
Går det alltså inte att stänga av den direkt, genom att trycka på en knapp på själva NAS:en?
Jo det går också att hålla in strömknappen (den längst ner) i mer än 1,5 sekund, men absolut mindre än 5 sekunder!
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by liseberg »

Tack så mycket för hjälpen.
Då ska jag alltså trycka 1,5 sekunder på den nedre knappen, om jag vill stänga av min Qnap. Så bra, då vet jag det.

Men nu har det dykt upp ett annat problem. Jag har två dator, och jag kan bara komma åt min Qmap från den ena datorn. Den datorn som det fungerar med har Windows 7 starter. Den andra dator, som det inte fungerar med, har XP.

Båda datorerna är anslutna till mitt trådlösa nätverk, och jag kommer ut på Internet. Men från XP-datorn kommer jag inte åt min Qnap. Gör jag på fel sätt, kanske? Jag har försökt komma åt Qnap på följande sätt:

1. Öppna web-läsaren Internet Explorer och skriva in IP-adressen till min Qnap (\\169.254.100.100) och trycker på enter. Då händer det först ingenting, sedan kommer det upp en ruta som säger: "Det går inte att hitta \\169.254.100.100. Kontrollera stavningen och försök igen.

2. Öppna "Den här datorn", Gå till menyn "Verktyg" och välja "Anslut nätverksenhet".
I den rutan som då kommer upp, står det förvalt: "Enhet Z". Nästa rad heter "Mapp", och där skriver jag in \\169.254.100.100 och trycker på "Slutför". Då kommer det upp ett felmeddelande, som säger att nätverkssökvägen inte kunde hittas.

Vad gör jag för fel, och hur ska jag göra?
Last edited by liseberg on 05 Dec 2012, 21:51, edited 1 time in total.
T-bird
Posts: 17
Joined: 01 Aug 2012, 12:46
Location: Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by T-bird »

Du använder fel IP adress
169.254.100.100 är QNAPs fallback ip når den inte fått en fast eller DHCP adress från routern

Ta reda på rätt adress eller använd namnet du gett den istället
TS-219P FW 3.8.1, 2 x Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3020ALA632 2TB in Raid1 ext4
QPKG: LMS 7.7.2, 1 x SB Touch, 1 x SB Radio
IPKG: Optware, Firefly mediaserver
Win7 x64 Home Premium
liseberg
Posts: 14
Joined: 09 Oct 2012, 09:31

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by liseberg »

T-bird wrote:Du använder fel IP adress
169.254.100.100 är QNAPs fallback ip når den inte fått en fast eller DHCP adress från routern

Ta reda på rätt adress eller använd namnet du gett den istället
Hur tar jag reda på vilken som är rätt IP-adress?

För det är \\169.254.100.100 som visas på den datorn som jag kommer åt min Qnap ifrån.
Och när jag skriver in \\169.254.100.100 i webläsaren på den datorn som fungerar, så kommer jag till mapparna i min Qnap.

Vilken IP-adress är det då som jag ska använda istället?
Post Reply