Vilka mappar ska jag använda?

Allt angående installation av en QNAP NAS
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Vilka mappar ska jag använda?

Post by P3R »

Normalt sett skall alla enheter i ett nät ha korrekta ip-adresser men att din NAS i stället tar sig den speciella adressen 169.254.100.100 indikerar att adresstilldelningen inte fungerar som den skall.

För att någon skall kunna reda ut varför måste du berätta mer om hur ditt nät ser ut.
  • Är det ett hemmanätverk?
  • Utöver de två datorer du redan nämnt så måste det finnas någon form av trådlös burk, vad är den av för fabrikat och modell?
  • Är nätverkskabeln från din TS-212 ansluten till ovanstående trådlösa enhet?
  • Vad har du för internetanslutning (vilken operatör och eventuell utrustning från dem)?
  • Finns det något mer i ditt nät och hur är det i så fall anslutet?
Du skrev förresten i ditt första inlägg i den här tråden:
liseberg wrote:Jag har köpt en Qnap TS-212, och anslutit den till min dator.
En vild chansning som då faktiskt skulle stämma in på dina konstiga symptom är att du möjligen anslutit Qnap:ens nätverkskabel direkt till ethernetuttaget på datorn med Win 7 och att den fortfarande sitter kvar där. I så fall är det inte alls konstigt att XP-maskinen inte kommer åt den.

Om ditt nät ser ut som hos de flesta andra skall Qnap:en i stället vara ansluten till den trådlösa router jag gissar du har. Du bör då dessutom reservera en ip-adress för den i routern så att den garanterat alltid får samma adress men det kan vi återkomma till när vi vet mer.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply