Röd lampa blinkar efter strömavbrott

Behöver du hjälp?
Post Reply
edited.se
Posts: 1
Joined: 27 Dec 2012, 12:11

Röd lampa blinkar efter strömavbrott

Post by edited.se »

Hej!
Jag har en Qnap TS-209 Pro (tror jag den heter).

Under jul har jag inte varit hemma, men det har förekommit strömavbrott i bostadsområdet.
Nu försöker jag starta den, men kommer inte åt den via nätverket som vanligt.

När jag tittar på enheten blinkar den lilla röda lampan med en cirkel och ett "i" i mitten rött. vilket säger mig att något är fel.

Dock kan jag inte på något sätt se vad, då jag inte kommer åt enheten vare sig via webbläsare eller via min normala koppling direkt via Samba - då den inte hittas i nätverket.

Är det någon som vet vad jag skall göra?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Röd lampa blinkar efter strömavbrott

Post by P3R »

Det är förmodligen den lampa som på nyare modeller kallas Status och när den blinkar rött betyder det att diskvolymen är i degraderad status (d.v.s. en av två diskar i en RAID 1-volym har fallerat). Dock skall maskinen i ett sådant vara helt normalt åtkomlig så tyvärr har du ett värre fel än så. Tänkbara felorsaker kan vara att filsystemet/konfigurationen samtidigt blivit skadade av strömavbrottet, att strömförsörjningsenheten gått sönder (ett inte ovanligt fel på den modellen även när elnätet är stabilt) eller att båda diskarna gått sönder (inte alldeles ovanligt om de är likadana och installerades samtidigt för typ några år sedan).

Jag skulle rekommendera att du kontaktar Qnap support för att få hjälp med felsökningen.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply