Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Behöver du hjälp?
Post Reply
zandoin
Posts: 3
Joined: 04 Jan 2013, 01:03

Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by zandoin »

Hej!

Hur ska jag tyda detta?

2013/01/04 00:46:07 Job [Remote:Slaskdisk-->stora] started.
2013/01/04 00:46:08 Synchronize files from a remote folder to a local folder.
2013/01/04 00:46:08 Server IP address: 192.168.168.120, port number 21.
2013/01/04 00:46:08 The SSL connection option is disabled.
2013/01/04 00:46:08 The number of folder pairs = 1.
2013/01/04 00:46:08 Pair1 = [Nasbackup/stora, 0common/Slaskdisk].
2013/01/04 00:46:08 Schedule type: Daily (hour = 6, minute = 0).
2013/01/04 00:46:08 The deleting extra files option is enabled.
2013/01/04 00:46:08 The detail log is disabled.
2013/01/04 00:46:08 Maximum retry times: 3; Retry interval in seconds: 60; Connection timeout in seconds: 120; Current retry number: 0.
2013/01/04 00:46:09 # WARNING: The second path of the folder pair [Nasbackup/stora, 0common/Slaskdisk] is invalid, the synchronization will skip this folder pair.
2013/01/04 00:46:09 # ERROR: All folder pairs are invalid.
2013/01/04 00:46:10 All folder pairs are invalid!


Jag kan alltså ansluta till en enhet via ftpgränssnitt, välja vilka mappar som ska backupas osv.. men sen går det inte enlgit ovan, "folder pairs invalid"???

Har testat en annan nas via ftp och den funkar att göra på samma sätt.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by P3R »

zandoin wrote:2013/01/04 00:46:09 # WARNING: The second path of the folder pair [Nasbackup/stora, 0common/Slaskdisk] is invalid, the synchronization will skip this folder pair.
Det skall tydas som att sökvägen som anges där inte är accepterad.
Har testat en annan nas via ftp och den funkar att göra på samma sätt.
Har du verkligen kommatecken (,) och mellanslag ( ) i den sökvägen också?
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
zandoin
Posts: 3
Joined: 04 Jan 2013, 01:03

Re: Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by zandoin »

Tack för svar,

Det är inte jag som skrivit , och mellanslag. Det ser inte ut så när man kolla på inställningarna, och dom verkar inte finnas där i dom fysiska mapparna heller.

Det verkar ju dock inte att den andra ftp-inställningen som funkar att den kan synca över mappar som har åäö i sig dom mapparna går inte öppna på qnapen. så funktionen håller ju ändå inte. Det var synd, jag som tänkte låta napen backupa i lugn och ro av sig själv.

Hu gör du p3r?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by P3R »

zandoin wrote:Det är inte jag som skrivit , och mellanslag. Det ser inte ut så när man kolla på inställningarna, och dom verkar inte finnas där i dom fysiska mapparna heller.

Det verkar ju dock inte att den andra ftp-inställningen som funkar att den kan synca över mappar som har åäö i sig...
Tyder inte detta på att det kan vara skillnader i filnamnskodningen mellan server och klient i ftp som orsakar dina problem?
Hu gör du p3r?
Om du menar hur jag säkerhetskopierar till annan plats så använder jag Rsync. RTRR använder jag bara för realtidssynkronisering med RTRR-protokollet, d.v.s. destinationen är en annan Qnap.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
zandoin
Posts: 3
Joined: 04 Jan 2013, 01:03

Re: Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by zandoin »

Jag kör ftp-anslutning eftersom den andra nasen som jag vill hämta information ifrån inte verkar stödja dom andra protokollen.

Först tänkte jag frågad vad du menade med filnamnskodningen, men nu tror jag jag räknade ut det precis samtidigt som jag tänkte fråga. Du syftar antagligen på om det är ext3 eller ntfs tex?`så det ska jag kolla vad det är på den andra nasen. Det är ju kanske därför inte det andra jag försöker mig på funkar heller.

Rsync har jag lite listat ut om det funkar med mina andra nasar ännu.
P3R wrote:
zandoin wrote:Det är inte jag som skrivit , och mellanslag. Det ser inte ut så när man kolla på inställningarna, och dom verkar inte finnas där i dom fysiska mapparna heller.

Det verkar ju dock inte att den andra ftp-inställningen som funkar att den kan synca över mappar som har åäö i sig...
Tyder inte detta på att det kan vara skillnader i filnamnskodningen mellan server och klient i ftp som orsakar dina problem?
Hu gör du p3r?
Om du menar hur jag säkerhetskopierar till annan plats så använder jag Rsync. RTRR använder jag bara för realtidssynkronisering med RTRR-protokollet, d.v.s. destinationen är en annan Qnap.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Fjärrbackup ftp-anslutning , problems

Post by P3R »

zandoin wrote:Först tänkte jag frågad vad du menade med filnamnskodningen, men nu tror jag jag räknade ut det precis samtidigt som jag tänkte fråga. Du syftar antagligen på om det är ext3 eller ntfs tex?
Nej det är olika filsystem och sannolikt inget problem i det här fallet.

Jag använder väldigt sällan ftp och när jag ändå gör det så undviker jag alla problem genom att inte använda några speciella tecken (som t.ex. åäö). Ftp servern och klienten måste så vitt jag förstår använda sig av samma filnamnskodning (file name encoding) för att allt skall fungera. Här är ett exempel.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply