Virusscan tar lång tid

Behöver du hjälp?
Post Reply
Bonzo1966
Posts: 3
Joined: 16 Dec 2012, 22:26

Virusscan tar lång tid

Post by Bonzo1966 »

Jag undrar om någon annan upplever att virusscanningen tar väldigt lång tid. Jag ha en TS-419PII och har ca. 1,5 TB utnyttjat av totalt 6 TB. Scnningprocessen tar för mig 2 dygn och under hela denna tiden så ligger CPU på 100%. Tacksam för svar och/eller input.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Virusscan tar lång tid

Post by P3R »

Ja virussökning är mycket processorintensivt och det hade varit något fel om du inte sett 100 % CPU-användning hela tiden.

714 GB tar ungefär 19 timmar för mig på en snabbare burk (TS-559 Pro II) så två dygn för 1,5 TB låter som att din TS-419P II jobbar på riktigt bra.

Det finns ju lite inställningar för att begränsa sökningen till bara vissa filtyper, att exkludera stora filer och så vidare för att det skall gå snabbare. Ett annat alternativ är att dela upp sökningen i flera mindre jobb som du sprider ut, så att varje jobb hinner genomföras under tider när du inte själv använder NAS:en aktivt.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply