Synka mot molnet

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Synka mot molnet

Post by majanse »

Hej!

Jag har tänkt att köpa en TS-269L och undrar om någon vet om det går att synka innehållet på diskarna mot någon molnlagring, t.ex. Google Drive ?
Det jag önskar är att NAS:en själv skulle kunna köra en inkrementell backup på en angiven tid mot ett lagrinskonto i molnet.

Klarar denna maskin detta ?

/Martin
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Synka mot molnet

Post by P3R »

Ja.

Qnap har stöd för följande molnlagringstjänster: Därutöver bör alla tjänster som använder ren rsync eller ftp fungera.

Jag använder inte någon molntjänst eftersom jag dels inte vill lämna ut mina data och även om man skulle kryptera anser jag dem alldeles för kostsamma när det blir större volymer. På grund av detta har jag inga som helst erfarenheter av någon molntjänst. Jag vet därför inte om alla uppfyller dina krav men någon gör det definitivt. När jag läser i det internationella forumet får jag dock intrycket att alla tjänster som stöds har sina begränsningar och problem så läs på innan du bestämmer dig.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Re: Synka mot molnet

Post by majanse »

Tack för utförlig information :)
Post Reply