Ingen Internetåtkomst

Behöver du hjälp?
Post Reply
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Ingen Internetåtkomst

Post by majanse »

Jag har precis kört igång min nya TS-269L och allt fumgerar bra intern i mitt nätverk. Problemet är att NAS:en inte får kontakt med Internet, så ja kan inte köra någon molnbackup och inte hämta uppdateringar och program till NAS:en. Har provat att stänga av brandväggen i routern men utan resultat.

Kör NAS:en med fast IP och nätmask, och har angivet routerns IP-adress som primär och sekundär DNS.

Måste man manuellt öppna upp någon port i routern ochi så fall vilken ? Testade att öppna upp port 8080 för jag läste det någonstans att den användes ?

Vad ska man skriva i fältet "standard nätbrygga" ?

Några tips ?

/Martin
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Ingen Internetåtkomst

Post by swerunner »

Hej,
har du gjort en portkoppling på 8080 (oftast admin-gränssnittet) eller port 80 (webbserver) i din router?
//Lars
micke
Site Admin
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2012, 09:14
Location: Taipei, Taiwan

Re: Ingen Internetåtkomst

Post by micke »

majanse wrote: Vad ska man skriva i fältet "standard nätbrygga" ?
Utan nätbrygga (default gateway) så är det inte så konstigt att du inte kommer åt internet. I ditt fall så borde det vara routerns IP adress (i det interna nätet) du ska ange.

Du behöver inte öppna upp några portar för normal internetåtkomst.

/Micke
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Ingen Internetåtkomst

Post by P3R »

swerunner wrote:har du gjort en portkoppling på 8080 (oftast admin-gränssnittet) eller port 80 (webbserver) i din router?
Detta är endast nödvändigt om man vill att NAS:ens administration respektive webbserver skall vara åtkomlig från internet. Notera att det förstnämnda (systemadministration utifrån) normalt sett bör undvikas av säkerhetsskäl. Om det är absolut nödvändigt att fjärradministrera bör man istället göra det över en VPN-förbindelse.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
swerunner
Posts: 35
Joined: 11 Sep 2012, 18:17

Re: Ingen Internetåtkomst

Post by swerunner »

Jag öppnade upp port 8080 en kort stund så att qnap supporten skulle kunna logga på och felsöka min burk. Men normalt bör den inte vara öppen precis som du säger.
//Lars
majanse
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2013, 20:59

Re: Ingen Internetåtkomst

Post by majanse »

Tack för alla fina tips ! Nu fungerar det kanon :D
Post Reply