Hur får jag NAS-en tyst när den inte används?

Behöver du hjälp?
Post Reply
Nonex
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2013, 14:36

Hur får jag NAS-en tyst när den inte används?

Post by Nonex »

Jag har en QNAP TS-419P+ och kör Mac. Jag har haft NAS-en i ca 1 år och inte riktigt kommit igång, kommer inte över tröskeln för hur den skall användas.
När NAS-en är på, snurrar diskarna konstant och "knackar". Fast jag har maskinen stående i hallen, så stör det nattsömnen. Hur kan jag få tyst på
burken när den inte används?
Finns det någon "där ute" som är intresserad av att agera "mentor" ett tag för att komma igång?
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Hur får jag NAS-en tyst när den inte används?

Post by P3R »

Nonex wrote:När NAS-en är på, snurrar diskarna konstant och "knackar".
Vad är det för diskar? En del diskar är kända för att vara ljudliga och ibland kan man till och med uppgradera programvaran i dem för att få dem tystare.

Att diskarna snurrar beror på att vissa tjänster i NAS:en använder dem och du måste därför berätta vilka tjänster du har igång.

Utöver det är det också bra om du tittar här och kompletterar med den information som ännu saknas så att den som skall försöka hjälpa till vet vad vi har att jobba med.
Hur kan jag få tyst på burken när den inte används?
En möjlighet är faktiskt att konfigurera den för att stänga av och sätta på sig själv. Det är inget jag direkt rekommenderar och jag gör det inte själv men det är en hel del som använder den möjligheten.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Nonex
Posts: 5
Joined: 26 Feb 2013, 14:36

Re: Hur får jag NAS-en tyst när den inte används?

Post by Nonex »

Tack för kommentar.
Diskarna är från Hitachi HDS7..... och jag kör Raid 5. Jag har som sagt inte riktigt kommit igång. Jag har mest testat och "klickat runt" i menyerna
det senaste året. Jag har bland annat kopierat över ett par bildbibliotek från Macen (Aperture och iPhoto). Jag har också
delat ut några mappar där man kan hämta och lämna filer via nätet. Igår uppdaterade jag till senaste mjukvaran 4.0.2.
När jag försöker se vilka processer som är igång tittade jag i Instrumentpanelen. Där fann jag att CPU jobbar omkring 90-98%.
Under Systemövervakning/process ser jag att en process som hater "convert" är boven. Jag vet att jag igår startade något som
skulle convertera filer till andra format(bilder eller film). Jag kan bara inte hitta tillbaks till var jag gjorde det.
Hur kan jag stoppa den processen?
Jag får helt enkelt stänga ner Nasen tills jag vet. Jag har också tänkt rensa systemet genom att återställa allt till fabriksinställning och börja
om från början. Jag är ju inte riktigt säker på vad jag har igång. Låter det som en bra ide? :|
Som sagt, finns det någon där ute som tycker det är roligt att hjälpa nybörjare att komma igång? (Mac) Det är inte helt självklart
hur man skall gå tillväga trots alla Tutorials som försöker ge ett intryck att det är busenkelt. Det saknas en steg för steg beskrivning hur man gör
för att komma igång med alla olika funktioner.
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Hur får jag NAS-en tyst när den inte används?

Post by P3R »

Nonex wrote:Under Systemövervakning/process ser jag att en process som hater "convert" är boven. Jag vet att jag igår startade något som skulle convertera filer till andra format(bilder eller film).
Okej, då vet du nu också varför den jobbar så intensivt.
Jag har också tänkt rensa systemet genom att återställa allt till fabriksinställning och börja om från början. Jag är ju inte riktigt säker på vad jag har igång. Låter det som en bra ide?
Ja det gör det. Det sätter ju då dessutom samtidigt effektivt stopp för den höga systemaktiviteten.
Som sagt, finns det någon där ute som tycker det är roligt att hjälpa nybörjare att komma igång? (Mac)...
Jag är inte Mac-användare och är nog därför inte rätt person.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
Post Reply