NAS is not configured yet

Behöver du hjälp?
Post Reply
paul
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2013, 12:29

NAS is not configured yet

Post by paul »

Tjena

Hoppas på lite hjälp här, jag har slut på idéer själv.
Var borta på semester några veckor så jag stängde av NAS'en och drog ur sladden eftersom det var Åsk tider.
När jag kommer hem och slår på den så säger den bara "NAS is not configred yet, use finder.."
Så, jag försöker givetvis det. Finder hittar maskin men vid "Anslut" så skickar den mig bara till en tom sida.
Har googlat och letat i forum och det verkar vara en missmatch mellan min Firmware och min programvara.
Jag vet inte om den tappade firmwaren pga dåligt internt batteri i somras då antagligen.
Jag kommer inte åt maskin på något vis. För att få ordning på Firmware så uppgraderade jag till en senare, 4.0.1. Jag hade 3.4.X tidigare tror jag. 3 var det i alla fall.
Bytet av Firmware gick bra. Nu säger den inte längre "NAS is not configred yet" men resultatet är ändå det samma.
Via webgränssnittet kommer jag fram till Login sidan, :8080/cgi-bin/html/login.html?3.7.1.20120615# men den loggar inte in mig, inga lösenord fungerar.
SSH säger bara Connection Refused.

Jag har givetvis maskinen full med film på när ungarna var små osv, vitt inte tappa den..

Fler idéer? Någon?

Mvh Paul
paul
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2013, 12:29

Re: NAS is not configured yet

Post by paul »

Jag kan väl besvara mig själv då eftersom ingen hade någon lösning på detta.

För det första så hade jag även en rasad hårdisk i. Så, först och främst fick jag byta den. Då började maskinen fungera mer normalt i grunden.
Efter det körde jag ett antal steg på prompt för att få versionerna att stämma.

1. Power off the NAS.
2. Remove all of HDDs.
3. Power on.
4. System will show the 1st short beep when you powered on, and then after 2~4mins will show the 2nd long beep.
5. After the 2nd long beep, please execute QNAP Finder and press "No" button.
6. Plug in the HDD by sequence, ex, HDD1 --> slot 1, HDD2 --> slot2....ect, please do NOT power off the NAS.
7. SSH connection via Putty.
http://the.earth.li/~sgtatham/putty/lat ... /putty.exe
8. Execute blow commands
[~] # config_util 1
[~] # storage_boot_init 1
[~] # storage_boot_init 2
[~] # rm -r /etc/config
[~] # ln -sf /mnt/HDA_ROOT/.config /etc/config
[~] # setcfg -f /etc/config/uLinux.conf Misc configured TRUE
[~] # reboot

Det löste det hela. Nu fungerar den fint igen!
Post Reply