RAID 5 Unmounted

Behöver du hjälp?
Post Reply
depeche
Posts: 2
Joined: 07 Oct 2013, 12:16

RAID 5 Unmounted

Post by depeche »

Tänkte höra efter om någon råkat ut för detta problem.
Helt plötsligt fick jag upp följande i System Loggen i min TS-439.
[RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4] The file system is not clean: It is suggested that you run "check disk"
Alla diskar har Status: Ready och SMART Information: GOOD

Volymen är nu Unmounted och jag har inte lyckats mounta den igen.
Har kört check disk och då fick jag Examination Failed och då blev Status "not active" istället för Unmounted på volymen.
Körde därefter Recover men inget hände då förutom att det stod Recovery Completed i loggen.
Efter det var status tillbaka på Unmounted.
Har försökt med lite olika rader i fstab och mtab men inget fungerar.

När jag kör följande kommando får jag detta. Raid5 md0 verkar ju vara active i alla fall.
[/] # cat /proc/mdstat

Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [multipath]
md0 : active raid5 sda3[0] sdd3[3] sdc3[2] sdb3[1] 8786092608 blocks super 1.0 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
md4 : active raid1 sdd2[2](S) sdc2[3](S) sdb2[1] sda2[0] 530048 blocks [2/2] [UU]
md13 : active raid1 sda4[0] sdd4[3] sdc4[2] sdb4[1] 458880 blocks [4/4] [UUUU] bitmap: 0/57 pages [0KB], 4KB chunk
md9 : active raid1 sda1[0] sdd1[3] sdc1[2] sdb1[1] 530048 blocks [4/4] [UUUU] bitmap: 1/65 pages [4KB], 4KB chunk
unused devices: <none>

Frågan är om man kan mounta md0 manuellt på något sätt eller om alla mina 8-9 TB är körda nu. :-(
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: RAID 5 Unmounted

Post by P3R »

depeche wrote:Tänkte höra efter om någon råkat ut för detta problem.
Helt plötsligt fick jag upp följande i System Loggen i min TS-439.
[RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4] The file system is not clean: It is suggested that you run "check disk"
Oftast beror det på en felaktig avstängning, strömavbrott eller något annat som gått fel. Det har åtminstone en gång förekommit att en bugg orsakade detta felmeddelande men så vitt jag minns drabbade det bara ARM-modeller så det bör dock inte vara just den buggen i ditt fall. Det underlättar ändå om du alltid uppger vilken version av firmware du kör på när du ställer frågor här.
Alla diskar har Status: Ready och SMART Information: GOOD
Det säger bara att diskarnas egen diagnostik tycker inte att de är helt körda ännu. Kom ihåg att det ligger i disktillverkarnas intresse att hålla nere felrapporteringen från SMART.
När jag kör följande kommando får jag detta. Raid5 md0 verkar ju vara active i alla fall.
Ja och de andra partitionerna också.
Frågan är om man kan mounta md0 manuellt på något sätt eller om alla mina 8-9 TB är körda nu. :-(
Jag tycker inte att man skall experimentera när konsekvensen kan vara att man tappar en RAID-volym, alldeles oavsett om du har säkerhetskopior på dina viktiga data eller inte. Min rekommendation är därför alltid i sådana här lägen att du kontaktar Qnaps kundtjänst för att få hjälp. Qnaps har kostnadsfri support, utnyttja det.

Inkludera gärna sådan här viktig information när du ställer en fråga i fortsättningen.

Lycka till!
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
depeche
Posts: 2
Joined: 07 Oct 2013, 12:16

Re: RAID 5 Unmounted

Post by depeche »

Tack för ditt svar.
I System loggen står det först "The System was not shut down properly last time".
Så precis som du säger så har det antagligen med ett strömavbrott eller något annat liknande att göra.
Själv har jag inte stängt av eller startat om den på flera månader och strömavbrott har jag inte haft heller.
Hörde bara ett pip från den helt plötsligt och skulle kolla varför den pep och då såg jag att jag tappat mina shares.

Personligen misstänker jag att detta har något med det nya firmwaret att göra.
Har inte haft några som helst problem i flera år tills nu när jag lagt in 4.0.1
Nu har jag dessutom idag uppdaterat till senaste firmware 4.0.3 bara för att se om det kunde hjälpa något.
Skulle kanske kunna ha att göra med vilka diskar jag har i den. Har för mig att de inte fanns med på listan av diskar som inte rekommenderas när jag köpte de men nu finns de med på den listan.
Seagate ST3000DM001

Jag har skickat en fråga till supporten i ett formulär de hade på deras sida.
Antar att det inte finns svensk QNAP-support. Hade ju underlättat lite i alla fall.
Post Reply