Varken RTRR eller rsync fungerar

Behöver du hjälp?
Post Reply
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Varken RTRR eller rsync fungerar

Post by andreas »

Jag har satt upp en Qnap till mina föräldrar och ordnat med kopiering från min ena NAS med filer de vill ha. När jag gjort samma sak tidigare till en annan Qnap har jag använt rsync, eftersom det är blocknivå och mer effektivt över internet. Tyvärr fungerade inte det så jag körde RTRR.

Jag satte upp kopiering och allt fungerade fint, även om det tar lång tid med så mycket data. Igår skulle jag bara byta till säkrare lösenord och sedan flytta den nya TS-220n hem till dem. Då slutade RTRR fungera. Invalid user name or password. Bytte tillbaka, samma sak. Testat allt, och också testat från min andra NAS, en Intel med 4.0.5 (båda de andra är Arm med 4.0.2). Inget fungerade. Läste på lite och hittade att det är något känt problem att RTRR inte fungerar längre (sedan i somras!) när lösenordet uppdaterats.

Jaha så bra. Bara att köra rsync istället. Då inser jag varför jag valde RTRR, inmatningsformuläret till rsync klarar bara foldrar på huvudnivån för mottagarsidan. Det ser ut som att /Multimedia, /Download etc ska vara expanderbara men det är de inte.

Båda felen finns beskrivna på nätet sedan flera månader.

Testar Qnap inte alls sina mjukvaror innan release? Läser de inte felrapporter? Levererar de inte alls uppdateringar längre, undantaget mer sminkning av grisen i form av nya (dåliga) gränssnitt?

Det här är givetvis under all kritik, men finns det möjligen någon som hittat någon workaround så att antingen RTRR eller rsync fungerar?
TS-269L, TS-419P+
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: Varken RTRR eller rsync fungerar

Post by andreas »

Workaround var att plocka bort RTRR-jobbet och skapa ett nytt likadant.

Men frågan kvarstår: Har Qnap helt lagt av alla ambitioner att testa innan release och uppdatera för att eliminera kända buggar? En miss kan hända, men när inget av de båda sätten att replikera fungerar - en rätt central funktion på en NAS - är det kanske läge för en uppdatering alldeles omgående.
TS-269L, TS-419P+
Post Reply