TS-251+ HS-251+

Post Reply
swedmaveric
Posts: 2
Joined: 30 Nov 2015, 14:14

TS-251+ HS-251+

Post by swedmaveric »

Hej :)

Jag har sedan många år tillbaka en 219p och varit nöjd med den för att streama musik och film helt utan problem till olika mediaspelare och smarttv
Dock är den allt för svag för att köra tex Plex och annat som kräver lite mer kräm.

Nu funderar jag på en ny NAS med hdmi för att dels använda som mediaspelare och NAS och det finns två att välja mellan och jag kan inte se skillnaden mer än till utseendet. Någon som har dessa?

Har läst på vad jag hittat, men är lite osäker på hur bra det funkar
Jag har förstått att Kodi funkar bra men tror jag trivs bättre med Plex och inte minst för att det funkar bra på alla mina "mojänger" och nu även Apple Tv
Vill kunna navigera med fjärrkontroll och slippa mus och tangentbord. Funkar det?

Kan man använda tex kingstons ramminne istället för Qnaps egna (som är svindyra) tänkte köpa en med 2 GB och sedan köpa 2x4 GB för 350 kr st på Netonett.

Klarar den av att spela upp 4K ?

Klarar den av att spela upp DD Atmos och DTS X ?

Vet inte vad jag har glömt med ni får gärna fylla i vad ni vet :)

Hoppas på hjälp och tips
swedmaveric
Posts: 2
Joined: 30 Nov 2015, 14:14

Re: TS-251+ HS-251+

Post by swedmaveric »

Här vara det livat :D :lol:
snackfood
Posts: 7
Joined: 23 Jan 2018, 16:37

Re: TS-251+ HS-251+

Post by snackfood »

Hejsan!

Du får ett par vaga svar på vaga frågor tyvärr.

Ja det finns Qnap Nas'ar som du kan använda Kingstons ramminnen i, men alla modeller stöder inte egen installation av ramminnen.
Ja en dyrare Qnap NAS kan klara 4k och DD Atmos och DTS X via tex. Kodi.
Plex tror jag inte har stöd för dd atmos eller dts x dock den transkodar till något lägre, dd+ tror jag om jag inte tar miste.

Angående fjärrkontroll så finns det många modeller som du kan köpa till en fjärrkontroll till.
Om inte annat så finns det många fjärrkontroller för datorer som fungerar utmärkt till Qnap's Nasar.

Men ska du ha den bara som mediaspelare och inte behöver utrymmet eller servermöjligheterna så skulle jag nog rekommendera en mediaspelare istället som tex.
en NVIDIA Shield eller liknande som har kraftigare CPU och GPU som faktiskt är de mest avgörande faktorerna för media-uppspelning.
Framför allt så har dom ett Nvidia grafikchipp i sig, så bild och ljudkvalité blir märkbart bättre för en entusiast med bra utrustning.

Men jag är ingen expert i ämnet, bara en entusiast som har provat på en hel del.

Lycka till!
/Mvh Snackfood.
Post Reply