Disk Ejected och felmeddelanden

Behöver du hjälp?
Post Reply
OldBadger
Posts: 5
Joined: 16 Sep 2012, 12:55

Disk Ejected och felmeddelanden

Post by OldBadger »

Jag har en TS-419P II uppdaterad för snart ett år sedan till firmware 4.1.3 Build 20150217. Den har 4 st Seagate Desktop HDD (Jag har oftast NAS:en avslagen, p g a glesbygd och lite instabilt elnät - har dock 'surge protector'-kabel) de är ST3000DM001. De som är i NAS:en uppdaterade hårddiskarnas firmware också för ca 1 år sedan. Jag kör RAID10.

Nu har jag fått ett ungefäligt meddelande "Disk 2 Ejected".

I Volume Management: Physical Disks:
Drive 1 ... Ready [SMART] Warning
Drive 2 -- -- No Disk --
Drive 3 ... Ready [SMART] Warning
Drive 4 ... READY [SMART] Good

Logical Volumes:
RAID 10 Disk Volume: Drive 1- 3-4 EXT4 5498.39GB [Free Size] 557.03 GB [Status] In degraded mode

När det gäller status så de tre levande drivarna ligger på 34 grader C.

Jag har skaffat hem en ny ST3000DM001, men den har säkerligen en nyare firmware i sig.

Så frågorna hopar sig, A) skall jag låta NAS:en vara kvar på samma firmware eller uppgradera? B) Är det bara att byta ut disk 2 (Vad sker om den har annan firmware?!). C) Är osäker på hur jag skall tyda det som står i TS-419P II manualen, och med vilka intruktioner i handboken för att byta ut disken som jag skall börja med - Det är en aning "roddigt" för det verkar bero på vilken typ av RAID jag valt. (QNAP Turbo NAS User Manual V3.8 ENG.pdf men även kolla V3.7).

Tacksam för assistans!
Post Reply