QNAP och UPS

Allt angående installation av en QNAP NAS
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

QNAP och UPS

Post by andreas »

Jag har börjat fundera på att skaffa UPS till min QNAP TS-419P+. Jag har tidigare inte tyckt att det varit nödvändigt. Där jag bor är det väldigt sällan stömavbrott och även om jag mot all förmodan skulle få korrupta diskar på grund av strömavbrott vid skrivning har jag backup på allt viktigt så att jag kan återskapa det. När jag nyligen konfigurerade en ny NAS åt en annan person insåg jag dock att det faktiskt är en hel massa jobb och tid som skulle gå åt för återställning och att det kanske vore bättre att ha en UPS. Jag undrar därför om det är någon som har något att rekommendera som är testat och funkar bra med en QNAP med ARM-processor? Eftersom det så sällan är strömavbrott kan jag leva med begränsad kapacitet så att NAS:en bara stänger ner kontrollerat praktiskt taget direkt om strömmen försvinner. Kapacitet för någon eller några minuter innan den börjar stänga ner är alldeles tillräckligt.

En möjlig utökning vore en UPS som också kan hantera min iMac och plocka ner den kontrollerat direkt vid stömavbrott. Jag vet inte om det finns billiga UPS:er som kan hantera flera enheter på olika sätt. Någon annan som vet?

Extra uttag med överspänningsskydd för några ytterligare enheter vore bra. De behöver dock inte ha backupström.

Jo, jag vet att det finns kompatibilitetslistor. Jag är mer ute efter samtal med och erfarenheter från någon som använder UPS.
TS-269L, TS-419P+
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

Jag använder tre stycken APC Back-UPS ES BE700G-GR på olika platser. På ett ställe har jag två Qnap anslutna till samma UPS och på ett annat ställe är det en Qnap och en Ubuntu server. Även med flera maskiner anslutna till samma UPS har jag inte upptäckt några problem med signaleringen mellan dem (eventuell switch som sköter kontakten mellan burkarna måste dock självklart även den vara ansluten till UPS:en)

APC Back-UPS ES BE700G-GR har fyra uttag som försörjs av batterierna och fyra som bara har störningsskydd.

Med APC:s program i en Windows PC kan man stänga av den våldsamt irriterande varningen var 30:nde sekund när den går på batterier.

Så vitt jag förstår (men jag kan ha fel) skall lillebror Back-UPS ES BE550G-GR fungera på samma sätt som ovan men med något kortare reservtid.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
andreas
Posts: 39
Joined: 01 Aug 2012, 07:29

Re: QNAP och UPS

Post by andreas »

Tack. Bra pris på de du föreslog också, får nog bli någon av dem.
TS-269L, TS-419P+
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: QNAP och UPS

Post by citronsyra »

Jag kan bekräfta att "Back-UPS ES BE550" fungerar strålande till min QNAP 509, den säger att den troligen ger ca 45min vid strömavbrott (har inte hunnit råka ut för något än dock, peppar peppar...)
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

citronsyra wrote:Jag kan bekräfta att "Back-UPS ES BE550" fungerar strålande till min QNAP 509, den säger att den troligen ger ca 45min vid strömavbrott...
Jag tror att den kommer att justera ner den tiden väsentligt när den gått på batterier första gången. Har för mig att mina uppträdde så. Mina Back-UPS ES BE700G-GR uppges nu klara 25-30 minuter och då är den största NAS jag har (TS-559 Pro II) ändå strömsnålare än din 509.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: QNAP och UPS

Post by citronsyra »

P3R wrote:Jag tror att den kommer att justera ner den tiden väsentligt när den gått på batterier första gången. Har för mig att mina uppträdde så. Mina Back-UPS ES BE700G-GR uppges nu klara 25-30 minuter och då är den största NAS jag har (TS-559 Pro II) ändå strömsnålare än din 509.
Absolut! Jag instämmer helt klart med dig! Men vid strömavbrott så kommer min 509 stängas av mer eller mindre direkt då elbolagen sällan löser ett strömavbrott i trakterna där 509 står på under 40min (eller 15-20min) ;)

Jag personligen ser ingen nytta att ha den igång längre än nödvändigt (5min). Anledningen att jag skaffa en UPS var för att låta min server få en "snäll" avstängning.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

citronsyra wrote:Jag personligen ser ingen nytta att ha den igång längre än nödvändigt (5min). Anledningen att jag skaffa en UPS var för att låta min server få en "snäll" avstängning.
Jag har samma uppfattning och har av samma anledning mina inställda på att stänga av redan efter 1-3 minuter.

Har du testat att simulera strömavbrott någon gång? Jag tror nämligen att den uppskattade batteridrifttiden justeras ner ganska snabbt (även med bara 5 minuter på batteri). Om du inte provat det så kan det ju vara bra att verifiera att allt funkar som det skall och förhoppningsvis dessutom på köpet få se ett mer realistiskt värde på förväntad drifttid.

Ett annat tips, om du inte redan gör det, är att använda det första alternativet för avstängning: Systemet kommer att stängas av om X minuter när strömstatusen är onormal.

Det andra alternativet som på engelska kallas "auto-protection" (Systemet kommer att stängas av om X minut(er), systemet kommer att stoppa alla tjänster. Systemet startar om automatiskt när strömmen återvänder.) låter i förstone mer attraktivt men när man som jag testat och inser att NAS:en då drar nästan lika mycket som vanligt är det i mina ögon en meningslös inställning. Batterierna kommer att dras ur nästan lika snabbt och när det hänt så kommer NAS:en att stängas av abrupt.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: QNAP och UPS

Post by citronsyra »

Tack för tipset men har faktiskt valt det första alternativet, men har nu ändrat till 2min på tiden, som du säger lika bra att ha det kort då man inte helt är säker på livslängden från batteriet.

Som du antyder låter det andra väldigt lockande men jag vill som sagt hellre ha en snäll avstängning än ett till hälften fungerande system. Dock får man fundera om man ska aktivera WOL (Wake ON LAN) för att få 509:an att starta igen när strömmen är tillbaka. Detta bidrar till att det är bättre med snabb avstängning om strömmen går igen innan batteriet lyckats ladda upp sig igen. Är WOL något du kör eller har provat?

Har inte haft tid att simulera ett strömavbrott, men får göra det när all backup och annat är färdigställt. Rekommenderar du någon simulering utöver den mest självklarar som är att rycka ut strömkabeln från väggen?
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: QNAP och UPS

Post by P3R »

citronsyra wrote:Dock får man fundera om man ska aktivera WOL (Wake ON LAN) för att få 509:an att starta igen när strömmen är tillbaka.
Ja det är ett alternativ.

En enklare och helautomatisk metod är att använda schemalagd uppstart som man hittar under Systemadministration, Strömhantering. Jag har hittills bara haft en schemalagd uppstart en gång om dygnet så i sämsta fall tar det 24 timmar innan NAS:en startar upp igen.
Är WOL något du kör eller har provat?
Kör WoL på en del andra datorer och har provat med Qnap Finder men inte börjat använda det till Qnapparna på allvar än.

DD-WRT har en funktion för att skicka regelbundna WoL som jag har för mig att jag testade med lyckat resultat förut men av någon anledning får jag det inte att fungera nu???
Rekommenderar du någon simulering utöver den mest självklarar som är att rycka ut strömkabeln från väggen?
Det är mycket relistiskt och enkelt att genomföra, jag kan inte tänka mig ett bättre test. ;)
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: QNAP och UPS

Post by citronsyra »

P3R wrote:En enklare och helautomatisk metod är att använda schemalagd uppstart som man hittar under Systemadministration, Strömhantering. Jag har hittills bara haft en schemalagd uppstart en gång om dygnet så i sämsta fall tar det 24 timmar innan NAS:en startar upp igen.
Oj, vilket bra tips! Detta räcker för mig alla gånger! Så underbart när man kan lösa problem såhär enkelt! Tack!
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply