Frågor kring: Molnbackup & MycloudNAS

Allt angående installation av en QNAP NAS
Post Reply
fredriknordstrom
Posts: 6
Joined: 13 Sep 2012, 17:58

Frågor kring: Molnbackup & MycloudNAS

Post by fredriknordstrom »

Hej!

Är ny användare av Qnaps produkter samt NAS överlag. Har rätt dålig kunskap om alla termer och ord, så spotta gärna inte på mig om jag använder fel ord/benämningar :oops: Hur som helst, har en del bilder jag är rädd om, familjen, barnen osv. Ungefär 70gb i dagsläget.

Molnbackup: Har just nu 2 1TB diskar i min Qnap TS-212 med raid 1. Även om det är säkert i sig så kan ju faktiskt båda diskarna sluta fungera, och då är mina bilder väck.
Kan molnbackup vara något för mig? Ser att ett av alternativen är elephantdrive, är det en tjänst ni rekommenderar.. Göra den backup på hela "Bilder" mappen, eller kan man ställa in så den tar bara nya bilder, alltså utan att skriva över dom gamla, har nämligen bara en 8 mb adsl uppkoppling så det lär brinna upp om den en gång i veckan ska ladda upp 70gb..

MycloudNAS: Förklara gärna lite vad det handlar om, är det så att jag kan logga in på min NAS vart i världen jag än är och ladda ner bilder osv därifrån? Om så är fallet, hur bra funkar det, är det säkert nog att använda? Tips på inställningar så inte vem som helst kan komma in hur enkelt som helst.

Hoppas ni har lite överseende med mina dumma frågor, är som sagt ny på det här men vill gärna lära mig. Har dock lite svårt att läsa engelska guider. Många gånger vet jag inte vad jag ska söka på :roll:

Hälsningar
Fredrik
P3R
Posts: 147
Joined: 01 Aug 2012, 21:03
Location: Stockholm, Sverige

Re: Frågor kring: Molnbackup & MycloudNAS

Post by P3R »

fredriknordstrom wrote:Molnbackup: Har just nu 2 1TB diskar i min Qnap TS-212 med raid 1. Även om det är säkert i sig så kan ju faktiskt båda diskarna sluta fungera, och då är mina bilder väck.
Eller så kan en bug i firmware förstöra dina filsystem, eller så kan din NAS brinna upp, eller så kan den bli stulen, eller så kanske någon (du själv?) gör ett misstag och raderar datat, eller så...

Det finns massor med hot och risker och RAID 1 skyddar bara från ett enda av alla dessa hot: en fallerande disk.
Kan molnbackup vara något för mig? Ser att ett av alternativen är elephantdrive, är det en tjänst ni rekommenderar.. Göra den backup på hela "Bilder" mappen, eller kan man ställa in så den tar bara nya bilder, alltså utan att skriva över dom gamla, har nämligen bara en 8 mb adsl uppkoppling så det lär brinna upp om den en gång i veckan ska ladda upp 70gb..
Eftersom jag anser alla molntjänster på lite sikt vara alltför dyra för hemanvändare (om man inte har löjligt små datamängder) och tror de är dåliga (i princip alla som testat är besvikna på prestanda eller något annat) så har jag inte ens provat och vet därför inga detaljer om någon tjänst. Det skulle dock förvåna mig mycket om inte alla molntjänster stödjer inkrementell uppdatering, det vill säga att bara nya och ändrade filer kopieras.

Det enklaste och mest prisvärda mediet för säkerhetskopiering vid större datamängder än några enstaka GB (som ofta är gratis i molntjänsterna) är att ha minst två (gärna tre) externa diskar. Om du då ser till att minst en av de externa diskarna alltid är på en annan plats (på jobbet, hos en släkting eller vän, bankfack eller liknande) än din NAS och roterar dem regelbundet (kanske en gång i veckan?) så har du en säkerhetskopiering som ligger på en rimlig nivå för de flesta hemanvändare.
Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!
citronsyra
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2012, 14:07

Re: Frågor kring: Molnbackup & MycloudNAS

Post by citronsyra »

Jag instämmer lite med P3R, man får nästan ha lite tur om man ska komma över en bra molntjänst. Men säkerligen finns de därute, så om du har tålamod kan du invänta någon annan här som kanske har ett tips värt namnet.

När det nu rör sig om 1TB data så är nog enklaste lösning att ha en eller ett par externa diskar. Dock när det blir lite fler diskar går priset upp samt det blir omständigt och lite svårt att ständigt ha kontroll på när var och hur senast backup genomfördes.

Men om du är lite bekant med din qnap, så kan jag annars rekommendera att du kopplar ihop din NAS med en kompis som även han/hon kör en NAS (alternativt kopplar en extern hdd på dennes NAS och vise-versa). På så vis kan ni båda göra backup åt varandra. Det täcker inte för alla faror som finns där ute men betydligt fler samt ni kan få en backup som är dagsfärsk.
iMac : iPhone 5 : iPad
TS-669 Pro, 5x3TB in RAID5 local backup of iMac via rsync
TS-559 Pro, 5x3TB in RAID5 offsite backup of TS-669 via rsync

http://500px.com/citronsyra
Post Reply